„ZBUDOWALIŚMY JEDEN MOST…”

  • Wysłane przez webmaster w czw., 11/01/2018 - 09:19

Od 3 listopada do 15 grudnia 2017 roku klasa VIa uczestniczyła w projekcie organizowanym przez Fundację „Sowiarnia” przy wsparciu Urzędu Małopolskiego pt.: „Zbudujmy jeden most…- czyli rola kultury w obalaniu stereotypów i kształtowaniu tolerancji wśród dzieci i młodzieży”.

Fundacja „Sowiarnia” na co dzień zajmuje się kultywowaniem tradycji i różnorodnych technik rzemiosła oraz organizowaniem działań kulturalnych pobudzających świadomość i wiedzę o kulturze.

Temat przedsięwzięcia wydał się uczniom klasy VIa bardzo ciekawy, dlatego wraz z wychowawczynią postanowili zgłosić swój udział w projekcie. Cykl warsztatów z zakresu edukacji międzykulturowej składał się z trzech spotkań. Pierwsze z nich nosiło tytuł „W kolorowym, cygańskim świecie”. Na zajęciach uczniowie poznawali kulturę romską, hymn, flagę itp. Celem spotkania było wyzbycie się stereotypów, które funkcjonują w naszym społeczeństwie na temat Romów. Warsztaty zostały wzbogacone o wykonywanie prac (kolorowanie mini taborów cygańskich), które uczniowie zabrali do domu.

Drugie spotkanie, które odbyło się 1 grudnia, nosiło tytuł „Tora, jarmułka i drejdel”. Tym razem wychowankowie próbowali swoich sił, tłumacząc tekst na język jidysz i wykonując ozdoby w kształcie gwiazdy Dawida. Humorystycznych sytuacji w trakcje „tłumaczeń” nie było końca. Po spotkaniu uczniowie dzielili się wiadomościami, które zdobyli, a wiedza, np. na temat świeczników żydowskich ( menory i chanuki) czy kipki, kirkuta, tory…nie była już dla nich tajemnicą.

Trzecie i ostatnie już spotkanie w ramach projektu odbyło się 15 grudnia i nosiło tytuł „Przekroczmy granice”. Jego tematem stali się muzułmanie. Tym razem uczniowie wykonywali ozdoby w kształcie księżyca i gwiazdy. Pani koordynatorka projektu Marta Serafin na koniec spotkania zorganizowała konkurs wiedzy zdobytej na trzech warsztatach. Rywalizacja była zacięta! Punktacja przewidziana za odpowiedzi uwzględniała punkty ujemne, dlatego do ostatniego pytania nie wiedzieliśmy kto wygra. Po zliczeniu poprawnych i błędnych odpowiedzi wyłoniono trzech zwycięzców: Magdalenę Siwiec, Kamila Korca i Patryka Cholewkę. Otrzymali oni piękne albumy .

Po trzech owocnych spotkaniach uczniowie na lekcji wychowawczej omawiali celowość takich warsztatów. Przedsięwzięcie miało uświadomić im, że różnice między ludźmi są potrzebne i ciekawe, a projekt uczył tolerancji i otwartości na inne kultury. Z uwagi na postępujące procesy globalizacyjne i wielokulturowość poznanie „innego” staje się w dzisiejszych czasach koniecznością. Szóstoklasiści zrozumieli, że wcześniej czy później każdy stanie oko w oko z „innym”, a brak tej wiedzy spowoduje tworzenie fałszywych stereotypów, które są podłożem wielu konfliktów.

Podsumowując, uczniowie wyrazili chęć uczestnictwa w takich projektach i już poprosili panią Martę Serafin o informacje na temat kolejnych warsztatów. Według nich to ciekawa lekcja tolerancji dla inności drugiego człowieka.