ARCHIPELAG SKARBÓW 2015

  • Wysłane przez webmaster w śr., 23/09/2015 - 19:01

W dniach 17 i 18. września 2015 r. 160 uczniów klas II oraz III gimnazjum wzięło udział w Programie Profilaktyki Zintegrowanej pt. ”Archipelag Skarbów”. W programie uczestniczyli również wychowawcy klas, dyrektor Zespołu Szkół - Krystyna Wajdzik oraz pedagog szkolny - Lucyna Stec. Zajęcia z uczniami w ramach tego programu trwały 4 godziny lekcyjne przez dwa kolejne dni. To już druga edycja programu w naszej szkole, pierwsza miała miejsce w październiku 2013r.

Dzięki uprzejmości pani Barbary Woźniak - dyrektorki Muzeum Miejskiego oraz pana Stanisława Lichosyta - Burmistrza Miasta Sucha Beskidzka uczniowie mogli gościć w pięknej scenerii sali rycerskiej suskiego zamku. Panująca tam atmosfera sprzyjała uczniom w odbiorze, nieraz trudnych i bardzo osobistych, treści.

Grupa trenerów od samego początku zyskała u młodzieży autorytet, który pozwolił na rytmiczne prowadzenie zajęć. Różnorodność wykorzystywanych na zajęciach metod (udźwiękowione prezentacje multimedialne, krótkie filmiki i muzyka, ćwiczenia, głosowania, wspólny śpiew) uatrakcyjniły ich przebieg, przez co uczniowie uczestniczyli w nich aktywnie. Słuchali z zainteresowaniem, jak również zapamiętywali symbole, hasła, które z pewnością na trwałe pozostaną w ich pamięci, a które, przywołane, pozwolą im dokonać dobrych wyborów w swoim życiu osobistym.

Trenerzy zachęcali młodzież do uświadomienia sobie swojego najgłębszego pragnienia, jakim jest niewątpliwie szczęście, ale to prawdziwe, długotrwałe. Już pierwsze ćwiczenie pokazało, że nasi uczniowie wolą czekać na „większy skarb”, niż zdobyć „mniejszy”, ale od razu. Na to, czy w przyszłości osiągną oni szczęście – „wielki skarb”, będzie wpływać to, jak pokierują swoim życiem już teraz. Dzięki udziałowi w zajęciach młodzi ludzie wyruszyli w podróż, ale co najważniejsze, uzyskali wiele rad mogących pomóc im w szczęśliwym dotarciu do celu i odnalezieniu tego „skarbu”. Uczniowie dowiedzieli się również, że wszystko, co sobie zamierzyli w życiu może się im udać, pod warunkiem, że znajdą siłę na powstrzymanie się od używek , a one nie zagoszczą one w ich życiu.

W drugim dniu programu uczniowie uczestniczyli w „Festiwalu Twórczości”. Zadaniem młodych ludzi było przygotować wiersz, rysunek, piosenkę lub w dowolnej innej formie przedstawić tematy: „Szacunek do kobiet”, „Stop pornografii”, „Jak radzić sobie z tygrysem złości” i wiele innych.

Nasi uczniowie przygotowali na festiwal kilkanaście prac. Oto niektóre z nich:

Prezentacja pt: "Szacunek dla kobiet"

Mimo, że od realizacji programu minęło już kilkanaście dni, młodzież nadal przeżywa chwile spedzone podczas zajęć archipelagu. Uczniowie bardzo dobrze ocenili zajęcia. Oto kilka z wypowiedzi uczniów:

Mnie podobało się na zajęciach „Archipelag skarbów”, że były prowadzone żywiołowo, ciekawie i bez „owijania w bawełnę”. Bardzo mi się podobały i przydały. /kl.II/

„Archipelag Skarbów” nauczył mnie jak się zachować w różnych sytuacjach. / kl.II/

Najbardziej podobała mi się Wyspa Seksu, ponieważ były tam przydatne informacje. Fajne, polecam! /kl.II/

Najbardziej podobała mi się Wyspa Seksu, która okazała się bardzo przydatna, ponieważ nauczyłem się wielu ważnych i interesujących faktów. /kl.II/

Program bardzo mi się podobał. Zawierał dużo treści, dużo zabaw, fajny taniec, panowała miła atmosfera. / kl.II/

Zajęcia uświadomiły mi wiele rzeczy , jak obchodzić się z innymi oraz szanować ludzi. Zajęcia były prowadzone ciekawie i sympatycznie. /kl.II/

Myślę, że „Archipelag Skarbów” był naprawdę ciekawy i pomocny. Nauczyłem się kilku rzeczy, np. jak powstrzymać tygrysa i straciłem brzydkie skojarzenia. /kl.III/

Spotkanie z rodzicami:

W ramach programu w szkole odbyło się również spotkanie dla rodziców. Miało ono pomóc uczestnikom wykorzystać pozytywne poruszenie młodzieży wywołane przez „Archipelag Skarbów” w dalszej pracy wychowawczej. W ramach spotkania wyjaśniono rodzicom i nauczycielom symbole programu (skarby, tygrysy, gwiazda, lejek) oraz niezrozumiałe dla niewtajemniczonych hasła programu (np. „najważniejszy jest niebieski”). Operowanie symbolami i stworzenie unikalnego, atrakcyjnego dla młodzieży języka bardzo ułatwia rodzicom i wychowawcom rozmowy z młodzieżą na trudne tematy.

Zapraszamy do obejrzenia foto ze spotkania.

Pedagog szkolny-Lucyna Stec

Archipelag Skarbów 2015